:::: MENU ::::

• 16/05/2019
Informacja

Relacja z wyjazdu na Kresy

W dniach 6 – 11 maja 2019 r. uczniowie klas I A, I C i II A wraz z nauczycielami Anetą Grądziel, Teresą Smoter, Michałem Sąsiadkiem i Zbigniewem Rybą uczestniczyli w wycieczce na południowo-wschodnie Kresy dawnej Rzeczypospolitej, obecnie w granicach Ukrainy.

Mimo deszczowych i chłodnych pierwszych dni zwiedziliśmy Żółkiew, założoną przez hetmana Stanisława Żółkiewskiego oraz najważniejsze zabytki polskiego Lwowa: katedry łacińską i ormiańską, Operę, Kaplicę Boimów. Niezwykła lekcję patriotyzmu przeżyliśmy na Cmentarzu Łyczakowskim i Orląt Lwowskich oraz na Wzgórzach Wuleckich, miejscu kaźni profesorów lwowskich w czasie drugiej wojny światowej. We wszystkich tych miejscach pamięci zapaliliśmy znicze, udekorowaliśmy pomniki i groby biało czerwonymi chorągiewkami i wiązankami.

Kolejne dni poświęciliśmy na zwiedzanie Oleska, siedziby rodowej Sobieskich i Krzemieńca, w którym znajduje się muzeum poświęcone Juliuszowi Słowackiemu oraz słynne Liceum Krzemienieckie. Z Góry Królowej Bony podziwialiśmy wspaniałą panoramę tego miasta.

Wyjątkowych przeżyć związanych z martyrologią Polaków w XX wieku dostarczył nam dzień trzeci, kiedy złożyliśmy hołd żołnierzom polskim poległym i zamordowanym przez bolszewików w Zadwórzu pod Lwowem 17 sierpnia 1920 roku, a później dotarliśmy do Podkamienia, na miejsce zbrodni popełnionej przez nacjonalistów ukraińskich na kilkuset Polakach 12-16 marca 1944 r. W obu miejscach zostawiliśmy biało czerwone chorągiewki i znicze.

Na szlaku naszej wycieczki znalazło się kilka twierdz z czasów świetności Rzeczpospolitej, znanych z kart Trylogii: Zbaraż, Kamieniec Podolski, Chocim, a także historyczne miejscowości takie jak Czerniowce, Stanisławów, Drohobycz.

Wycieczkę zakończyliśmy ośmiogodzinnym postojem na granicy polsko-ukraińskiej w Medyce. Dziękujemy wam, celnicy!